Ferrero in België

VAN ZIJN GEBOORTEPLEK IN ITALIË NAAR BELGIË

In 1958 beslist Michele Ferrero een verkooppunt te openen in Brussel om er Mon Chéri op de markt te brengen. Zo zet hij in België de eerste stappen om zijn onderneming te laten uitgroeien tot een speler van Europees formaat. Het blijkt een succesvolle zet en al snel volgen de lanceringen van innoverende producten elkaar op: Nutella in 1965, gevolgd door Tic Tac in 1970, daarna Kinder Surprise in 1976 (het eerste product van het Kinder-gamma), Ferrero Rocher in 1990 en nog tal van andere… En al even succesvol en innoverend is de lancering van het eerste koekje van de Groep, Nutella B-ready.

Zo heeft Ferrero vandaag een twintigtal producten op de Belgische markt, en de lokale consument laat het zich smaken.

EEN BELANGRIJKE WERKGEVER DIE VOORTDUREND GROEIT

Sinds Ferrero in België voet aan de grond zette, is het bedrijf onophoudelijk blijven uitbreiden en investeren in de ontwikkeling van zijn activiteiten om uit te groeien tot een belangrijke economische speler.

Om zijn producten efficiënt te kunnen verdelen vestigt Ferrero in 1975 een eerste magazijn in Ternat.

In 1979 opent een productie-eenheid - Ferrero Ardennes - in Aarlen. In die periode verkeerde de staalindustrie in een crisis die de werkgelegenheid in het zuidelijke landsgedeelte zwaar trof. De nieuwe werkgelegenheid die Ferrero aanbiedt, is er dan ook meer dan welkom. De inhuldiging van de fabriek gebeurt overigens in aanwezigheid van koning Boudewijn. De oorspronkelijke 100 banen werden er al snel 300 en sindsdien is de fabriek dankzij voortdurende investeringen alleen maar blijven groeien. Vandaag telt ze acht productielijnen en is ze de exclusieve fabrikant wereldwijd van Kinder Schoko-Bons. Ferrero Ardennes is in de Groep Ferrero ook de grootste productievestiging voor Kinder Surprise. De cijfers liegen er niet om: bijna 18 miljoen Kinder Schoko-Bons, 2 miljoen Kinder Surprises en 4 miljoen Raffaello lopen er dagelijks van de band. In 2017 haalde de vestiging een recordvolume van 46.000 ton, een stijging van 30% op vijf jaar. Van dat productievolume is 96% bestemd voor export naar 45 landen wereldwijd.
Met dit palmares is Ferrero een belangrijke speler op de Belgische markt die werkgelegenheid biedt aan niet minder dan 850 personen, waarvan 725 in de fabriek in Aarlen. Op piekmomenten zijn zelfs tot 1100 werknemers aan de slag. Het ziet er overigens niet naar uit dat die positieve dynamiek snel zal stilvallen, want in 2016 nog heeft Ferrero Ardennes 21 miljoen euro geïnvesteerd in een nieuwe productielijn, nog eens goed voor 50 nieuwe VTE’s.

STERKE WAARDEN DIE BELGIË UITSTEKEND LIGGEN

Naast zijn rol op economisch vlak zet Ferrero sinds zijn aankomst in België ook sterk in op zijn waarden: respect, passie en engagement, zowel tegenover de consument als tegenover zijn werknemers en het leefmilieu. Zo investeert de Groep elk jaar om van de fabriek in Aarlen een toonbeeld van verantwoorde en duurzame productie te maken, door met uiterst geavanceerde machines de beste energieprestaties te leveren volgens de ISO 50001-norm.

Daarnaast steunt Ferrero tal van ambitieuze projecten, zoals het Viasano-programma dat aanzet tot een gezonde en actieve levensstijl om obesitas te bestrijden.